För arbetsgivare

Ny lag från den 1 oktober 2025

Dessa regler börjar gälla den 1 oktober 2025.

Den 1 oktober 2025 börjar en ny lag om arbetslöshetsersättning att gälla. En positiv nyhet för arbetsgivarna är att behovet av långa och krångliga tim- och löneredovisningar försvinner när a-kassan kan hämta de arbetslösas inkomstuppgifter direkt från Skatteverket. De uppgifter som arbetsgivaren även fortsättningsvis behöver intyga är sådana som handlar om själva anställningen.

Uppgifter som arbetsgivaren behöver intyga

  • Arbetsgivarens namn och organisationsnummer
  • Anställningsperiod
  • Orsak till att anställningen avslutades
  • Erbjudande om fortsatt arbete
  • Uppgifter om fortsatt anställning samt omfattning
  • Information om tjänstledighet
  • Överenskommelse om avgångsvederlag 

Kontakta oss om du har frågor

Det är viktigt att det blir rätt från början så att våra medlemmar kan få sina pengar så fort som möjligt. Slå oss gärna en signal om du är osäker på något. Du når oss alla vardagar 8.30-16.30 på 08-412 33 00.