Med våra e-tjänster kan du som är medlem enkelt hantera allt som rör ditt medlemskap, din ersättning och din betalning.
Sök ersättning, fyll i dina tidrapporter,
kommunicera med din handläggare
Se din inbetalningar och ändra
dina kontaktuppgifter.
För att logga in till våra e-tjänster behöver du en giltig e-legitimation (BankID) på din dator, smartphone eller surfplatta. Den använder du för att legitimera dig och göra elektroniska underskrifter. Du skaffar e-legitimation via din internetbank eller hos Telia.
Du som är arbetssökande och helt arbetslös kan under vissa förutsättningar ta med dig din arbetslöshetsersättning när du söker arbete i EU/EES/Schweiz. För att kunna ta med dig din svenska ersättning behöver du ett intyg som heter U2. Intyget söker du hos IAF och det gäller i tre månader. Under tiden med intyg fortsätter du att skicka tidrapporter till oss precis som vanligt.
Det är Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen (IAF) som fattar beslut om intyg U2.
Det är viktigt att du fortsätter skickar in tidrapporter till oss. När beslut är fattat av IAF hör de av sig till oss.
Du måste ansöka om intyg U2 innan du lämnar Sverige. Du kan inte ansöka om intyget om du redan befinner dig utomlands.
Har du nyligen blivit arbetslös och ansöker om ersättning och intyg U2 samtidigt måste din ersättningsansökan vara komplett för att vi ska kunna handlägga båda ärendena direkt. IAF kan inte besluta om intyg U2 förrän vi har beslutat om din ersättningsrätt.
Har man sagt upp sig själv prövar vi alltid om man har haft skäl för att slippa avstängning. De allra flesta har inte det och då blir man avstängd i 45 ersättningsdagar. Perioden inleds sedan med två obligatoriska karensdagar. IAF kan bevilja dig avresa trots att du är avstängd från ersättning. Sökanderesan är alltid tre månader vilket innebär att du då endast får ersättning utbetald för den del av perioden som ligger efter avstängningen.
Mer om vad som gäller om du har sagt upp dig
Vi prioriterar handläggningen av U2-ansökningar och du kan därför räkna med kort handläggningstid. Även en ersättningsansökan som skickas in samtidigt är prioriterad. Försäkra dig om att alla handlingar vi behöver finns med. Ring gärna 08-412 33 00 eller mejla utland@akademikernasakassa.se om du har frågor inför din ansökan.
När du har fått intyg U2 från IAF innebär det att din ansökan har beviljats. Läs intyget och informationen från IAF noga. Ta med dig intyget när du åker. Vi rekommenderar också att du har med dig ett par papperskopior.
Av intyget framgår bland annat:
Kontrollera uppgifterna i intyget och kontakta IAF om du upptäcker något som inte stämmer.
Om du bestämmer dig för att inte resa ska du skicka tillbaka intyget i original till IAF tillsammans med ett brev där du skriver att du vill återkalla ditt intyg. Vi får då meddelande om detta från IAF.