Mina sidor
Sök ersättning, fyll i dina tidrapporter,
kommunicera med din handläggare
Mitt medlemskap
Har jag betalat? Är jag medlem? Här kan
du kolla ditt medlemskap och swisha in avgiften.
För att logga in till våra e-tjänster behöver du en giltig e-legitimation (BankID) på din dator, smartphone eller surfplatta. Den använder du för att legitimera dig och göra elektroniska underskrifter. Du skaffar e-legitimation via din internetbank.
Coronaviruset har gjort att många nu är oroliga och hör av sig till Akademikernas a-kassa. Så här jobbar vi för att kunna hjälpa dig så snabbt som möjligt i krisen.
Tillfälliga regler i a-kassan under 2020
På bara några veckor har coronaviruset vänt uppochned på Sverige. Stora företag varslar tiotusentals anställda, egenföretagare går på knäna och statsminister Stefan Löfven håller tv-tal till nationen.
Oron märks också hos Akademikernas a-kassa.
– Framför allt många egenföretagare hör av sig till oss för att gå med som medlemmar eller få hjälp att anpassa sig till sin nya verklighet, säger Annika Stenberg, kommunikationschef på Akademikernas a-kassa.
Även om du måste ha varit medlem i tolv månader för att kunna begära inkomstbaserad ersättning vill hon uppmana den som känner sig orolig att gå med så fort som möjligt.
– Vi vet ju inte hur länge den här krisen kommer att pågå, säger Annika Stenberg.
På Akademikernas a-kassa fortsätter arbetet för att ge bästa service och betala ut pengar så snabbt som möjligt till arbetslösa medlemmar.
Så här sker arbetet för att coronaviruset ska påverka verksamheten så lite som möjligt:
Om man jobbar får man vara med i a-kassan. Nu står svensk arbetsmarknad inför en gigantisk prövning – och många har valt bort a-kassan. Varje arbetad timme räknas. Gå med nu. Senaste veckan har 9 000 akademiker valt att gå med och vi är nu över 720 000 medlemmar i kassan.
Än har arbetslösheten i Akademikernas a-kassa inte hunnit öka så att det märks på statistiken, men det kommer den att göra framöver. Däremot ökar antalet frågor som kommer in i alla våra kanaler. Vi gör vårt bästa för att hjälpa alla. Ibland kan väntetiderna av bli lite längre än vanligt – men vi vet att alla har lite extra tålamod just nu.
För att vår personal inte ska smittas på resor till och från jobbet arbetar alla som kan hemifrån. Med hjälp av modern teknik och välutbildad personal löper jobbet på bra.
För att ge handläggarna det stöd de behöver, fortsätter vi genomgångar och utbildningar över internet. Personal har uppdaterats på sekretessbestämmelser och GDPR eftersom arbete hemifrån innebär nya rutiner och nya situationer. Vi utbildar redan nya handläggare för att säkra bemanning under vår och sommar.
Ingen vet hur länge och på vilket sätt samhället och vår arbetsmarknad påverkas av coronasituationen. För att våra handläggare ska orka hela vägen fortsätter vi jobba med arbetsmiljö och utveckling av arbetsmetoder.
För att stötta de politiker och tjänstemän som försöker hitta nya lösningar som ska leda till att alla kan få snabb hjälp av a-kassan, deltar våra experter i samtal. Ännu finns inga konkreta förslag på regeländringar, men vi meddelar detta om det kommer.
Idén med a-kassan är att trygga individer bidrar till en god samhällsutveckling. När vi i framtiden blickar tillbaka på våren 2020 tror och hoppas vi att vi kommer att använda ord som ansvar och solidaritet – inte panik – för att beskriva det som sker just nu.